In de middag was er nog voldoende zitplaats bij de nieuwbouwbijeenkomst in X EL. Wellicht te wijten aan het mooie weer. 's Avonds nam het bezoekersaantal zienderogen toe en waren alle plekjes bezet. In totaal zijn er ongeveer 50 personen langsgekomen. De omwonenden en bewoners van X EL aan Stationsplein 25, lieten van zich horen. Kritisch, nieuwsgierig, maar vooral positief! Ze reageerden op het planidee dat we 1 april presenteerden over de nieuwbouw voor jongeren op deze locatie. Het was de uitwerking van eerder gepresenteerde uitgangspunten en opgehaalde meningen op verschillende momenten. Zoals tijdens de open dag bij X EL, de infobijeenkomst over de herinrichting van het Stationsplein bij de gemeente en op de ophaalavond op 6 december.

Woongebouw met binnentuin
Op basis van eerdere reacties hebben we twee ideeën nader onderzocht: met een brede, en met een smalle binnentuin. Het eerste idee sneuvelde op financiële haarbaarheid. En dus nam Alwel-medewerker Kaan Kalak de aanwezigen met gepaste trots mee in zijn presentatie van een woongebouw met smalle binnentuin. De gemeente staat achter het planidee, maar hoort -net als wij- ook graag wat omwonenden er van vinden. Daar werd gehoor aan gegeven.

Aansluiten op de jonge doelgroep
Een speelse uitstraling, verticaal groen aan de gevels, een ontmoetingsdakterras, een kleine geluidsluwe buitenruimte, een smalle binnentuin, duurzame materialen en hoger gelegen appartementen met uitzicht op het stationsplein. Een korte samenvatting van het nieuwe woongebouw voor jongeren, zoals wij denken dat het de omgeving kan laten bruisen. Net als het tijdelijke X EL dit nu doet. Het zijn zo'n 75 appartementen van 40-50m2, waarbij delen centraal staat. Zo komt er in het woongebouw een gezellige ontmoetingsruimte, waar je ook je was kan doen en waar gebruik gemaakt kan worden van deelfietsen en deelauto's.

"Van saai kantoorpand, naar bruisend woongebouw"

Hoogteaccent markeert het gebouw
Bezoekers vonden het fijn om te kunnen reageren. Direct klonken er positieve geluiden: "Mooi, Sowieso om te zien." "Dit plan spreekt me wel aan." Natuurlijk was iedereen nieuwsgierig naar de hoogte. In het planidee ligt het hoogste appartement op de zevende woonlaag; aan de kopse kant van het pand, aan de zijde van het Stationsplein. Stedenbouwkundig (gezien) omsluit zo'n hoogteaccent het plein en creëer je een krachtige, kenmerkende uitstraling. Dit stellen we alleen voor, omdat het op een verantwoorde manier kan. De toekomstige bewoners krijgen zo een mooi uitzicht op het levendige plein en omwonenden hoeven nauwelijks zonlicht of privacy in te leveren. Hiermee werd de vrees voor de impact bij directe omwonenden weggenomen. Het hogere deel van het gebouw zorgt juist voor een mooie, verrassende entree van Etten-Leur. En dat werd gewaardeerd. We kregen 's middags de suggestie mee om bij het hoogteaccent met bijvoorbeeld verlichting te werken. Die ambitie is er ook bij Alwel, maar dit is mede afhankelijk van betaalbaarheid.

Verjonging van de wijk
''Waarom bouwen voor jongeren?'' Uit onderzoek onder 1000 jongeren in Etten-Leur en de omgeving blijkt er grote behoefte te zijn aan woonruimte voor jongeren tussen 18 en 30 jaar. De laatste jaren bouwden we vooral voor senioren. Dit is het eerste project, specifiek voor jongeren in Etten-Leur. De voorzitter van wijkbelang Centrum Oost is ook aanwezig: "Onze wijk heeft vooral veel ouderen. We moeten snel voor jongeren bouwen, anders verlaten ze Etten-Leur. Onze wijk heeft verjonging nodig."

"Deze nieuwbouw is trendsetter voor de toekomst"

Samen wonen
Samen rijden
Samen sporten
= Samen leven :)

Betaalbaar wonen en delen
We bouwen hier sociale huurappartementen met een huurprijsindicatie van 400-500 euro. Die prijs is te betalen voor jongeren, eventueel in combinatie met huurtoeslag. Dat hebben ze ook in het onderzoek aangegeven. Hier komen nog servicekosten bij, onder andere voor de gedeelde faciliteiten zoals de deelauto. Die zit straks bij het appartementencomplex inbegrepen. Maar liefst 600 jongeren hebben al aangeven dat ze hier ook daadwerkelijk willen wonen. Zorg daarom dat je vanaf je 18e ingeschreven staat bij Klik voor Wonen. Voor deze appartementen, maar sowieso voor een woonruimte in de omgeving. Of de appartementen via loting beschikbaar komen, is nog niet zeker.

Type woningen
"Zijn het allemaal dezelfde appartementen?" In principe komen er appartementen van 50m2 en terugliggende appartementen van 40m2, allemaal met een aparte slaapkamer. Het kan zijn dat sommige appartementen wat kleiner uitvallen, door de plaatsing van een trappenhuis of bepaalde installatie. Dit worden dan studio's van ca. 30m2 . Aan de andere kant kregen we ook de vraag of er een combinatie woon/werkruimte komt. We gaan deze mogelijkheid verder onderzoeken. Daar zit dan wel een hogere huurprijs aan vast.

Uitgesproken wens voor activiteitenruimte en kleine horeca
De nieuwbouw is dus vooral een woongebouw. "Zijn er straks geen activiteiten meer, zoals dat nu wel in X EL gebeurd?" Wij hopen dat een deel van de huidige activiteiten wel blijft. Zeker als het gaat om elkaar ontmoeten. Maar vooralsnog gebeurt dat niet, omdat het nu nog niet volledig past in het beleid van de gemeente en van een woningcorporatie. Er komen in ieder geval faciliteiten primair gericht op de bewoners. Zo weten we dat er vooral een wens is voor een sportruimte, waar jongeren elkaar ook kunnen ontmoeten. Met name tijdens de avondsessie geven omwonenden aan behoefte te hebben aan kleine, maatschappelijke horeca op de begane grond van het hoekaccent, tegenover het station. "Dat zorgt voor meer levendigheid en verhoogt de uitstraling van het plein." "Een must: een leuk terras op de kop van het gebouw."

Openbaar gebied en parkeerplaatsen
Tijdens de middag- en avondbijeenkomst kwamen vragen over het openbaar gebied en parkeren. Bomen, stoep, fietspad en straat; ze hoeven niet te wijken voor het planidee. Alleen de bomen op het bouwperceel wel, maar daar voor in de plaats komt groen tegen de gevels. De bouw begint ongeveer 1,5 meter vanaf de stoep aan de kant van het Stationsplein/Anna van Berchemlaan. Het openbaar gebied is van de gemeente en zij heeft wel plannen voor herinrichting. Bij het planidee met de smalle binnentuin, zijn ongeveer 35 parkeerplaatsen aan de Dijkmanstraat voorzien op het eigen perceel. Hierdoor komt de bouw dus ongeveer op dezelfde afstand als in de bestaande situatie van de woningen af te staan. Deze parkeerplaatsen zijn voor bezoekers en voor de deelauto's. De toekomstige bewoners met een rijbewijs maken gebruik van deze deelauto's en krijgen dus ook geen parkeervergunning voor een eigen auto. Hiermee komt er niet meer druk te staan op de parkeermogelijkheden in de Dijkmanstraat en de directe omgeving..


Snel en duurzaam bouwen
Onze voorkeur gaat uit naar modulair, circulair en innovatief bouwen. Dit betekent dat de woonruimten kant-en-klaar geleverd en gestapeld worden. Zo kunnen we het gehele woongebouw twee keer zo snel realiseren. Daarnaast kunnen de woondelen eenvoudig weer hergebruikt worden op eventuele andere locaties. Nieuwbouw op traditionele wijze, duurt minimaal een jaar, maar we nemen het wel mee in de aanbesteding.

''Wordt het appartementengebouw energieneutraal?'' We bouwen in ieder geval gasloos, dat zijn we sinds 1 juli 2018 verplicht bij nieuwbouw. Bovendien komen er zonnepanelen op het dak die onder andere stroom opwekken voor de elektrische deelauto's. Tot slot houden we ook nog rekening met flora en fauna. In de gevels komen nestkasten voor beschermde diersoorten, zoals huismussen en vleermuizen. Ook de waterdoorlatende parkeerplaatsen groene klimplanten zorgen ervoor dat we bijdragen aan de biodiversiteit en een aangenamer leefklimaat in de omgeving. Dit groen zal worden onderhouden door Alwel.

''Is er al nagedacht over verdere ontwikkelingen rond het stationsplein?'' De aanwezigen van de gemeente Etten-Leur geven aan dat er voor het plein en verschillende omliggende gebouwen al plannen zijn. Het plan van Alwel sluit hier volgens de gemeente goed op aan. De komende maanden werkt Alwel het idee verder uit en begint de gemeente met het opstarten van de bestemmingsplanprocedure.


Klik hier voor de presentatie, planning en themaposters van het planidee nieuwbouw, zoals wij die 1 april lieten zien.