De bedrijven KPN en T-Mobile leggen glasvezel aan. Deze kabels van heel dun glas zorgen voor snel internet. Maar wat betekent dat precies? Lees hieronder wat zij gaan doen en waar je op kunt letten.


Waarom komt er een netwerk van glasvezel?
We vragen in Nederland steeds meer van het internetnetwerk. We spelen online spelletjes, kijken series via internet en gebruiken slimme apparaten in huis. Dat vraagt om een sterk, snel en goed netwerk. KPN en T-Mobile gebruiken in de toekomst alleen nog maar glasvezel. Daarom leggen ze deze nieuwe kabels nu al in de grond en gebouwen.

Je krijgt meer informatie van KPN of T-Mobile als zij bij jou thuis aan de slag willen gaan.
Wij doen de uitvoering niet. Je krijgt dus ook geen brieven van ons over het aanleggen van glasvezel. KPN of T-mobile stuurt je hier brieven over. Daarin staat wanneer jouw huis aan de beurt is. Lees deze brief goed door en zet de datum in je agenda. Voor vragen over het werk of de planning kun je bij hen terecht.

Moet ik betalen voor de aansluiting op glasvezel?
De aanleg van glasvezel kost niets: gratis dus! Daarom is het slim om nu al mee te werken. KPN en T-Mobile sluiten hele straten in één keer aan op het netwerk. Als de bedrijven je later apart aansluiten, dan vragen zij hier misschien geld voor.

Als ik meewerk, moet ik dan ook een abonnement op glasvezel nemen?
Nee, dat hoeft zeker niet! Je kiest zelf welk internet je gebruikt. Dat mag het netwerk zijn dat je nu gebruikt of het nieuwe glasvezelnetwerk.

Moet ik meewerken aan de aanleg van glasvezel?
We adviseren je om mee te werken. Ook als je nu niet van plan bent om internet via glasvezel te nemen. Het is voor jezelf of de volgende huurder fijn als de kabel er in ieder geval ligt. Je bent dus zeker niet verplicht om mee te doen.

Wat moet ik doen als ik meewerk?
Het bedrijf spreekt met je af wanneer de monteur langskomt. We vragen je om deze monteur binnen te laten als deze in de meterkast wil kijken. Of het aansluitpunt komt installeren. Ben je er dan zelf niet? Vraag dan hulp aan buren of een volwassene die je goed kent. Zo kan de monteur aan de slag.

Waaraan herken ik de monteur?
De monteur kan een legitimatiebewijs laten zien. Ook dragen de meeste monteurs herkenbare kleding van het bedrijf. Heeft de monteur geen herkenbare kleding aan? Controleer dan in de brief van KPN of T-Mobile of de datum klopt. Ook kun je ze bellen om dit na te vragen.

Waarom werkt Alwel mee aan de aanleg van glasvezel?
In Nederland hebben we een Telecommunicatiewet. In deze wet staan regels over radio, televisie, telefonie, internet en de netwerken hiervoor. Vanuit deze wet moet Alwel meewerken om bedrijven een netwerk te laten aanleggen of verbeteren. We moeten hen toegang geven tot de algemene ruimte en technische ruimte in onze wooncomplexen. Alwel geeft dus niet zelf de opdracht om glasvezel aan te leggen.

Wat gebeurt er als de monteur iets kapot maakt in mijn woning?
Wat vervelend als er iets kapot gaat in je woning. Zie je dit als de monteur er nog is? Geef dit dan meteen aan. En geef de schade ook door aan Alwel via info@alwel.nl.

Ik woon in een flat of appartementencomplex. Hoe werkt de aanleg van glasvezel dan?
In een flat of complex lopen de kabels van beneden naar boven. Het aanleggen van glasvezel gaat via de meterkasten van de ene woning naar de andere woning. Als je benedenburen er niet zijn, kunnen ze de kabels lastiger of soms niet aanleggen. En als jij er niet bent, kan de woning van je bovenburen misschien geen kabel krijgen. Daarom is het fijn als je meewerkt: het hele gebouw krijgt dan in één keer glasvezel.

Heb je vragen of klachten over de werkzaamheden van KPN?
Neem dan contact op met KPN Netwerk via het contactformulier op hun website: www.kpnnetwerk.nl/contactformulier/#vraag
Heb je vragen of klachten over de werkzaamheden van T-Mobile?

Neem dan contact op met Open Dutch Fiber via telefoonnummer 085 24 65 401 of stuur een email naar glasvezelroosendaal@fibertel.nl.