Toen Woonstichting Etten-Leur in 2018 fuseerde met AlleeWonen, leverde dit een fors bedrag op. Voor elke gemeente kwam 4 miljoen euro beschikbaar om tot 2020 uit te geven. De HuurdersBelangenVereniging (HBV) Etten-Leur koos ervoor om ruim 800.000 euro te besteden aan service onderhoud.



Kees Joosen van de HBV: "Het gaat om periodiek klein-onderhoud voor alle huurwoningen in Etten-Leur. Alwel bezoekt de huizen voor het direct oplossen van kleine mankementen. Daarbij vragen ze ook of de huurders naar hun zin wonen." Corrina Pistorius is vestigingsmanager van Alwel in Etten-Leur: "We dachten dit jaar 1000 huizen te bezoeken. Helaas bleek het werven van extra mankracht, lastiger dan gedacht. Daarom startten we afgelopen september. Wijk Hooghuis is als eerste aan de beurt. Hier hebben we eengezinswoningen en studio's, die zo'n 35 jaar oud zijn; een mooie mix om mee te beginnen."

Met de deur in huis vallen, valt tegen
Ronald van Hooijdonk (vakman) en Peter van Sundert (Opzichter) vertellen enthousiast over hun aanpak: "We zijn gestart met een proefproject en wilden ook meteen de behoeftes bij onze huurders checken. Om het behapbaar te houden, stuurden we 157 huurders een brief met uitleg over ons controle bezoek en de vraag om een afspraak te maken. 10% reageerde actief. De rest zijn we gaan bellen. Nam je niet op? Dan kwamen we bij je langs. En als je dan niet thuis was, deden we een kaartje in de bus."

Meestal ligt er al een kluslijstje klaar
Na deze intensieve aanpak, is met 136 huurders gesproken. Ronald: "We merken dat vooral ouderen denken dat ze voor ons bezoek moeten betalen. Dat is zeker niet het geval. Het service onderhoud gebeurt op verzoek van de HBV en wordt betaald vanuit het fusiebudget. Dat leggen we dan ook uit." 31 huurders van het proefproject hadden geen interesse. "Hier zijn verschillende redenen voor. Sommige huurders geven aan op korte termijn te verhuizen. Anderen hebben liever niet dat we langskomen of zijn gewoon tevreden over de reguliere service en vonden daarom een check niet nodig." Daarmee bleven er nog ruim 100 huurders over om te bezoeken. "In een maand tijd kwamen we bij allemaal thuis. De meesten hadden al een kluslijstje gemaakt", vertelt hij met een lach. "Maar we zagen ook dingetjes, die de huurders zelf nog niet opgemerkt hadden. Hen konden we verrassen. Door die mankementen meteen te maken, voorkom je ook verdere schade."

Gemiddeld zijn de mannen een uurtje binnen
Peter en Ronald gaan overal samen naar binnen. Ze controleren onder andere hang- en sluitwerk, tochtstrips en de doucheslang. Ook komen ze klemmende ramen of lekkende kranen tegen. "We lopen door het huis en kijken wat nodig is. Daarnaast hebben we nog een checklist voor de zekerheid. Al met al zijn we een uurtje bij iemand thuis." Soms zien ze een te grote klus. Bijvoorbeeld een lekkende dakgoot of keukenrenovatie. Zo'n opdracht geven ze dan door voor een aannemer. Een andere keer zijn ze al na één schroefje klaar. "Dan is er altijd tijd voor advies. Bijvoorbeeld om het jaartal van de gasslang te controleren. Of om te vertellen wat je kunt doen tegen schimmel."

Mijn man doet zelf de kleine klusjes in huis

Vandaag zijn Peter en Ronald in de Bosuil. Hier wonen meneer en mevrouw Bastiaansen al 19 jaar naar volle tevredenheid. Wat meteen opvalt, is het binnenklimaat. Het is hier zeer comfortabel. Met een hydrometer aan muur, is van tocht en vocht geen sprake. Mevrouw Bastiaansen: "Na de verhuizing vanuit het Ginneken, moest vooral ik wennen. Maar nu zou ik hier niet meer wegwillen en ben ik blij met de rust." Voor haar was het klusbezoek niet perse nodig. "Mijn man doet zelf de kleine klusjes in huis. Dus we bellen eigenlijk nooit. Wel goed dat jullie deze service bieden, maar voor ons is het eigenlijk niet echt nodig."

Geen behoefte om dingen te vervangen
Ronald en Peter lopen met meneer Bastiaansen een rondje door het huis. Ronald: "Je kan zien dat ze er hier alles aan doen om fijn te wonen. Alles is netjes bijgehouden; hier en daar wel wat verouderd." De bewoners hebben geen behoefte om dingen te laten vervangen. Maar nieuwe kranen zijn heel welkom. Mevrouw Bastiaansen: "Ik heb artrose. Als we kranen krijgen, die makkelijker dichtgaan, zou dat heel fijn zijn voor mijn handen." En dus volgt een afspraak met de loodgieter om dit voor hen te regelen.

We willen dat onze huurders fijn kunnen wonen
Ook nemen de mannen de tijd om te vragen naar het woonplezier. Peter: "Gelukkig is dat in de meeste gevallen zo en hebben de huurders ook leuk contact met de buren. Maar soms niet, door bijvoorbeeld overlast. Mensen geven ook signalen door over de buurt. Ze maken zich zorgen of zien dingen die niet kloppen. Of wij er wat mee kunnen is de vraag, maar we geven het wel door." Het echtpaar Bastiaansen heeft gezellig contact met de buren en andere mensen in de buurt. Dat wordt bevestigd door een telefoontje. De buurman op de hoek. Of de Alwel mannen ook even willen komen kijken naar zijn klemmende deur.

Ook wij komen wel eens voor verrassingen te staan
Ronald werkt al jaren als vakman en kent dus veel huurders in Etten-Leur. "Door dit project kom ik nu ook bij bewoners, die voor mij nieuw zijn, terwijl ze misschien al jaren bij ons huren. Zij hebben nog nooit een kleine reparatie gemeld. Dat kan omdat ze zuinig zijn op hun huis. Maar sommige mensen wachten gewoon tot we een keertje langskomen om iets te vervangen. Dus komt het nu voor dat ik ergens binnen stap, waar al 36 jaar dezelfde keuken staat. Het is leuk om juist ook deze huurders eens te ontmoeten en te kijken wat we voor hen kunnen betekenen."

Vervolg in de wijk Hooghuis is al gestart
Al met al vinden Ronald en Peter het nu al een succesvol project. "Wij zijn enthousiast. Maar belangrijker nog. We merken dat huurders het echt waarderen. Regelmatig horen we 'wat een mooi initiatief' en 'dat hebben we nog nooit meegemaakt'. Goed idee dus van de HBV om een deel van de fusiebesparing hiervoor in te zetten. Het is nog te vroeg voor een echte conclusie. Maar veel mensen zijn er blij mee en vinden het een goed initiatief. Daarmee is het voor ons al geslaagd. De volgende 343 huurders in de wijk Hooghuis zijn al aangeschreven. Volgend jaar is de bedoeling om meer richting de oudere huurwoningen in het centrum te gaan. Ook deze mensen krijgen eerst weer een brief."