Bezoek aan Taalpanel Breda: samen werken aan begrijpelijke taal

We bezochten met een paar collega’s Taalpanel Breda. Taalpanel bestaat uit Taalambassadeurs die moeite hebben of hadden met lezen en schrijven. Het was een leerzame middag. We leerden veel over hoe je teksten begrijpelijk kunt maken voor iedereen.
Taalambassadeur Jaco vertelde zijn persoonlijke verhaal.
Hij weet hoe lastig het kan zijn als je niet goed kunt lezen en schrijven. Gelukkig kreeg hij hulp via zijn werkgever. Nu helpt hij Bredase organisaties met begrijpelijke taal.
Brieven testen op begrijpelijke taal.
De Taalambassadeurs hebben twee van onze brieven doorgenomen. Ze lieten zien en horen wat beter kan. We kregen veel tips. De komende tijd gaan we met deze tips aan de slag, zodat onze brieven nog duidelijker worden.
Van 8 tot en met 15 september is de Week van lezen en schrijven.
Deze week besteden we extra aandacht aan het belang van begrijpelijke taal. Zo zorgen we ervoor dat iedereen mee kan doen. Want in Nederland hebben 3 miljoen mensen van 16 tot en met 75 jaar moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Daardoor hebben ze ook vaak moeite met een computer of smartphone.
Krijg je een brief van ons die je niet begrijpt?
We proberen onze brieven voor iedereen begrijpelijk te maken. Soms lukt dat niet helemaal.
Wat kun je dan doen?
Je mag ons altijd bellen of langskomen. We leggen je dan graag uit wat er in de brief staat. Ook kijken we hoe we de brief de volgende keer makkelijker kunnen maken.
Je kunt de app Lees Simpel gebruiken. Maak een foto van de brief en je ziet meteen de samenvatting.
Je kunt ook hulp vragen aan iemand in je omgeving: een buurvrouw of familielid.
Samen maken we het verschil. Voor onze klanten, collega’s en iedereen voor wie wij schrijven.

.png)
