Privacyverklaring

Woningcorporaties bezitten soms hele gevoelige persoonsgegevens, waarvan de huurder verwacht dat hier zorgvuldig mee wordt omgegaan.

Zo verwerken we dagelijks de persoonsgegevens van bijvoorbeeld huurders, woningzoekenden maar ook van werknemers.

Deze gegevens hebben we nodig om ons werk als verhuurder te kunnen doen. Je bankrekening bijvoorbeeld hebben we nodig om de huur maandelijks automatisch te kunnen afschrijven wanneer je ons hebt gemachtigd. Je adres en telefoonnummer gebruiken wij om contact met je te kunnen opnemen als we iets aan de woning willen doen.
En zo zijn er meer gegevens die we van onze klanten bewaren.

Wat zijn persoonsgegevens?


Zodra gegevens je kunnen identificeren als persoon worden deze gegevens persoonsgegevens genoemd. Bijvoorbeeld je naam, adres, geboortedatum en bankrekeningnummer. Ook je IP-adres of gebruikersnaam zijn persoonsgegevens. In deze privacyverklaring vertellen we je hoe wij met je persoonsgegevens omgaan en welke maatregelen we nemen voor de bescherming van je persoonsgegevens.

Waarom hebben we je persoonsgegevens nodig?


Wij willen je graag zo goed mogelijk van dienst zijn. Daarom hebben wij soms je persoonsgegevens nodig, afhankelijk van de dienst die je bij ons afneemt. Bijvoorbeeld je naam, geboortedatum, adres, bankrekeningnummer, postcode, gebruikersnaam en wachtwoord, woonplaats, gebruikslogs, e-mailadres, IP-adres, telefoonnummer, taal en geslacht

Wet- en regelgeving

Natuurlijk houden we ons hierbij aan de wet- en regelgeving voor gebruik van persoonsgegevens. Wij vinden het belangrijk dat onze dienstverlening transparant, betrouwbaar en persoonlijk is.

Waarvoor gebruiken we je gegevens?


Wij gebruiken je persoonsgegevens alleen voor de dingen die we vermelden in deze privacyverklaring. Wij zullen je persoonsgegevens dus niet verkopen aan andere partijen.

Je persoonsgegevens die je ons hebt gegeven, gebruiken wij alleen:

  • Bij het aangaan en de uitvoering van de huurovereenkomst.

  • Bij het maken van afspraken voor reparaties. Voert een aannemer een reparatie of onderhoudsklus voor ons uit dan heeft hij soms gegevens van je nodig. We geven alleen de gegevens door die nodig zijn.

  • Om te bemiddelen via Klik voor Wonen. Zoek je een woning dan kun je je inschrijven via klikvoorwonen.nl. Op deze website biedt Alwel gezamenlijk met andere corporaties het huuraanbod aan. Wanneer je je inschrijft op klikvoorwonen.nl, voegen wij je gegevens toe in onze systemen. Zo kunnen we je de woning aanbieden.

  • Wij houden algemene bezoekgegevens bij over het gebruik van onze website. Als je het contactformulier op de website invult, dan bewaren wij je persoonsgegevens, zolang als naar de aard van het formulier of de tijd die nodig is om je e-mail af te handelen.

  • Met jouw toestemming ontvang je van ons e-mails. Zo informeren we je over belangrijke dingen. Iedere nieuwsbrief bevat een link waarmee je je kunt afmelden. We geven je e-mailadres niet aan andere partijen.

  • De mogelijkheid bestaat dat wij verplicht worden om persoonsgegevens door te geven aan autoriteiten of andere derden. Bijvoorbeeld als dit wettelijk is verplicht of als dit noodzakelijk is voor de uitvoering van een publiekrechtelijke taak.

  • Om onze website constant te kunnen blijven verbeteren, houden wij (persoons)gegevens bij over het gebruik van onze website, bijvoorbeeld:

    • Het aantal bezoekers

    • De gemiddelde verblijfsduur op alwel.nl

    • De instellingen van je apparaat die je browser naar ons toezendt. Zo kunnen we je mogelijk uniek identificeren, zodat je niet bij iedere handeling opnieuw hoeft in te loggen.

    • Op onze website tref je een aantal links aan naar andere websites. Hoewel deze websites met zorg zijn geselecteerd, kunnen wij geen verantwoordelijkheid dragen voor de wijze waarop die organisaties omgaan met de persoonsgegevens die je eventueel op deze websites invult.
      Voor informatie over cookies verwijzen wij je naar onze cookieverklaring.

Wanneer delen we je gegevens wél met derden?


Er zijn externe bedrijven die ons ondersteunen bij het leveren van onze diensten. In dat geval kan het voorkomen dat wij je persoonsgegevens met deze partijen delen.
Uiteraard maken wij met deze partijen goede afspraken over de zorgvuldige omgang met je persoonsgegevens. Alleen voor het uitvoeren van de gevraagde dienst mogen je persoonsgegevens worden gebruikt.
Wij maken bijvoorbeeld gebruik van externe partijen in de volgende categorieën:

  • Juridisch adviseurs

  • Softwarebedrijven

  • Externe dienstverleners

  • Onderzoekbureaus die uw tevredenheid of mening meten

  • Gemeentes. Hier vindt u het convenant van Alwel en de Gemeente Etten- Leur

Je gegevens bekijken of wijzigen

Via alwel.nl kun je op een eenvoudige manier en op een centrale plek je persoonsgegevens bekijken of veranderen. Je kunt op alwel.nl bijvoorbeeld:

Zijn mijn gegevens veilig bij Alwel?


Wij hebben hiervoor intern een beleid opgesteld om ervoor te zorgen dat onze diensten zodanig worden ingericht en er standaard een passend beveiligingsniveau van toepassing is. Medewerkers van Alwel hebben alleen toegang tot je persoonsgegevens als dit noodzakelijk is.

Klantrechten



De Algemene Verordening Gegevensbescherming geeft onze huurders rechten; de klantrechten. Deze zijn opgenomen in hoofdstuk III van de AVG.

De AVG schrijft voor hoe organisaties om moeten gaan met persoonsgegevens.

Je hebt het recht om de persoonsgegevens die wij van je verwerken, in te zien, te laten corrigeren, blokkeren of verwijderen. Ook heb je altijd het recht om een afgegeven toestemming in te trekken. Wel blijven de verwerkingen voorafgaand aan de intrekking geldig.
Hoe je verzoek in kunt dienen en informatie lees je op de pagina Klantrechten. Je kunt ook contact met ons opnemen via info@alwel.nl of 088 255 2000.

Als je opmerkingen of vragen hebt over deze privacyverklaring of als je je persoonsgegevens wilt inzien, neem dan contact met ons op.